Додаткові матеріали




Крилаті вислови, 
які використовую на уроках


Нам пора для України жить…
І. Франко

Все, що рідне, хай нам буде
Найдорожче і святе,
Рідна віра, рідна мова,
Рідний край наш над усе!
Ю.Шкрумеляк

Тільки вільний народ своє щастя кує,
Тільки вільний народ і бере, і дає…
О.Олесь

Любіть Україну, як сонце,любіть,
Як вітер, і трави,і води…
В.Сосюра

Можна все на світі вибирати, сину,
Вибирати не можна тільки Батьківщину.
В.Симоненко

Сонце усміхнулося здаля:
Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Д. Павличко

Україна! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе.
В. Симоненко

Тут наша доля ніжно сповилоася,
Щоб нам летіти в голубі світи.
Прийти до тебе все немає часу,
Ти нам, хатино батьківська, проти.
В.Вихрущ

Ну що б, здавалося, слова..
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!..
Т. Шевченко

О слово рідне! шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між ними левій рев…
О.Олесь

Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
М. Рильський

О мово рідна! Їй гаряче
віддав я серце не дарма.
Без мови рідної, юначе,
й народу нашого нема.
В. Сосюра

Нашу мову в час горя – біди,
не одної тяжкої навали
не на те рятували діди,
щоб онуки її забували.
Д. Білоус

Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш рідне слово,
ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
Д. Білоус

Віддав себе я праці без вагання;
Я йшов туди, де розум посилав…
Б.Грінченко

Я завше там, де труд, де людно,
де разом: думка й почуття.
Бо чистоту творити трудно,
без творчості – нема життя.
П. Тичина

В Червону книгу запишіть поетів,
Поети теж зникають на землі!
Л.Костенко

Коли людина не відчуває краси квітів, коли не любить природу і коли її не радують пісні, вона хвора. І цю людину треба обов’язково лікувати.
В. Шекспір

Є вірші – квіти.
Вірші – дуби.
Є іграшки-вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби.
І вірші є каторжани.
Крізь мури в’язнить,
по тернах лихоліть –
ідуть, ідуть
по етапу століть…
Л.Костенко





Роздаткові матеріали для учнів
Як працювати парами
   Робота парами є різновидом роботи в малих групах. Ця форма роботи вможливлює здобуття вмінь і навичок співпраці, активного слухання, висловлювання, переконання, вироблення спільного .рішення.
   Роботу в парі варто організувати так:
1.  Разом прочитайте надане завдання й інформацію стосовно його виконання.
2.  Визначте, хто говоритиме першим.
3.  Викладіть свої думки та погляди на проблему по черзі.
4.  Дійдіть спільної думки.
5.  Визначте, хто презентуватиме результати роботи класу, підготуйтеся до
презентації.
   Для ефективного спілкування у парах слід зважати на кілька моментів.
   Зверніть увагу на: «мову» тіла: сідайте обличчям до того, з ким говорите, нахиляйтеся вперед,  установіть контакт очима; допомагайте співрозмовнику говорити, використовуючи звуки та жести заохочення:
кивок головою, доброзичлива посмішка, слова «так-так»; у разі потреби ставте уточню вальні запитання, які допомагають вияснити ситуацію, уточнити дещо з уже відомого.
   Наприклад: «Ти справді маєш на увазі, що...?», «Чи правильно я зрозуміла, що...?»; висловлюйтеся чітко, по суті, наведіть приклади, пояснюйте свої думки. Запам'ятайте, чого не слід роботи під час активного слухання: давати порад; змінювати тему розмови; давати оцінки особі, котра висловлюється; переривати; розповідати про власний досвід.

Як працювати в малих групах
Тема: Проект "Прислівникова країна" Мета - Л. М. Бречка Використання інноваційних технологій з метою стимулювання.   Робота в малих групах сприятиме набуттю навичок спілкування та співпраці. Після того, як учитель об'єднав вас у малі групи і ви дістали завдання, ваша група за короткий час (3-5 хв.) має виконати це завдання й подати результати роботи своєї групи. Пропонуємо правила, які допоможуть організувати роботу в малих групах:
- швидко розподіліть ролі в групі;
- оберіть головуючого, посередника секретаря,  доповідача;
 - намагайтеся бути в різних ролях.
   Головуючий (спікер): зачитує завдання групи; організовує порядок виконання; пропонує учасникам групи висловитися по черзі; заохочує групу до роботи; підбиває підсумки роботи; за     згодою     групи     визначає доповідача.
   Секретар:стисло й розбірливо веде записи результатів роботи своєї групи; як член групи він має бути готовим викласти думку групи під час підбиття підсумків або допомогти доповідачеві.
   Посередник: стежить за часом; заохочує групу до роботи.
   Доповідач:чітко викладає думку, якої дійшла група; доповідає про результати роботи групи.
  Починайте викладати спочатку за бажанням, а потім - по черзі. Дотримуйтеся правил активного слухання. Головне - не перебивайте один одного. Обговорюйте ідеї, а не учнів, які їх виклали. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
   Намагайтеся дійти спільної думки, хоча іноді у когось із членів групи може бути особлива думка. Пам'ятайте: вона має право на існування.

«Мозковий штурм»
   Це ефективний метод колективного обговорення, пощук рішень, що спонукає учасників виявляти уяву і творчість, бо вможливлює вільний виклад думок усіх учасників та учасниць і допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.
   Учитель на уроці окреслює проблему, що потребує розв'язання, та запрошує усіх взяти участь в її обговоренні шляхом колективного обдумування — «мозкового штурму», який передбачає такі етапи:
1.  Обрану проблему чи проблемне питання записують на дошці або папері, щоб під час роботи цей запис був перед очима.
2. Усі учасники «мозкового штурму», обмірковуючи проблему, висувають ідеї щодо її розв'язання. Ідеї можуть бути найфантастичнішими.
3.  Хтось з учнів записує на дошці всі пропоновані ідеї.
4. Коли всі присутні вважатимуть кількість поданих ідей достатньою, їх висування припиняється.
5.   Коли всі ідеї зібрано, їх групують, аналізують, розвивають групою.
6.   Обираються ті   ідеї,   які,   на думку групи,   допоможуть розв'язанню поставленої проблеми.
   Під час «мозкового штурму» найефективнішими правилами поведінки є:
-намагання зібрати якомога більше ідей щодо розв'язання завдання або проблеми;
-активізація   уяви:
-не   відкидайте   жодної  ідеї лише   тому,   що   вона суперечить загальноприйнятій думці;
-висловлення скільки завгодно ідей або розвиток ідей інших учасників;
-уникнення обговорення, критики висловлень інших, оцінювання пропонованих ідей.

Метод «Прес»
   Метод «ПРЕС» використовують, коли виникають суперечливі питання і вам потрібно посісти й чітко аргументувати певну позицію з проблеми, що обговорюється, переконати інших у вашій правоті. Метод дасть вам можливість навчитися формулювати й викладати власну думку з дискусійного питання аргументовано, в' чіткій та стислій формі, а також впливати на думку ваших с піврозмовників.
   Метод «ПРЕС» має такі структурні етапи:
1. Позиція
Викладіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд. Почніть так: «Я вважаю, що.,.».
2. Обгрунтування
Поясніть, чому ви так вважаєте, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції. Почніть зі слів «Оскільки...», «Позаяк...».
3. Приклад
Наведіть факти, дані, будь-яку інформацію, що аргументують, доводять, підсилюють вашу позицію, демонструють вашу правоту.
4. Висновки
Узагальніть свою думку, зробіть висновок, ще раз переконливо і чітко викладіть власну позицію. Почніть так: «Отже (тому), я вважаю...».
   У різних ситуаціях навчання або життя, за потреби обстояти свою позицію, переконати інших намагайтеся дотримуватися структури методу «ПРЕС».

Як працювати в трійках
   Сідайте в коло. Об'єднайтесь у трійки зі своїми найближчими сусідами.
   Подумайте над вашим завданням і викладіть думку по черзі у своїй трійці.
   Обговоріть викладені думки.
   Розрахуйтеся на 0—1—2 і здійсніть зміну (ротацію) в трійках: учні з номером «О» залишаються на місцях, з номером «1» — переходять до трійки ліворуч (за годинниковою стрілкою), з номером «2» — до трійки праворуч (проти годинникової стрілки).
   Опинившись у новій трійці, виконуйте нове завдання вчителя.

Коло ідей
Пастирське - Адаптація учнів 5 класу   Метою технології є залучення всіх до обговорення проблеми.
   Порядок проведення:
- учитель висуває дискусійне питання й пропонує обговорити його в малих групах;
- коли   вичерпано   час   на  обговорення,   кожна  група  подає   лише   один   аспект обговорюваної проблеми;
 - групи  висловлюються по черзі  доти,  доки   буде вичерпано всі відповіді;
 - під час обговорення теми на дошці складають перелік викладених ідей;        
 - коли всі ідеї щодо розв'язання проблеми викладено, можна розглянути  проблему загалом і підбити підсумки роботи.

«Акваріум»
   Такий вид діяльності на уроці сприятиме вдосконаленню ваших навичок роботи в малих групах.
   Після того, як учитель об'єднав вас у дві - чотири групи й запропонував завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп сідає в центрі класу (або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти) й утворює своє маленьке коло.
     Учні цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Групі, що працює, для виконання завдання слід:
- висловити вголос ситуацію;
-  обговорити її у групі, застосувавши метод дискусії;
-  - дійти спільного рішення за 3-5 хв. Решта учнів класу мають слухати, не втручаючись у перебіг обговорення. Вони спостерігають, чи дотримуються учасники дискусії правил її проведення. За 3-5 хв. група займає свої місця, а клас обговорює питання:
-         Чи погоджуєтеся ви з думкою групи?
-         Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена?
-         Який з аргументів ви вважаєте найпереконливішим?
   Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група і обговорює наступну ситуацію. Усі групи по черзі мають побувати в «Акваріумі»; діяльність кожної з них слід обговорити в класі.

Обери позицію
   Цей вид діяльності допоможе вам з'ясувати, які позиції й думки можуть існувати щодо спірного питання, а також дасть змогу висловлюватися кожному, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію, знайти і викласти найпереконливіші аргументи, порівняти їх з аргументами інших. Якщо вас переконали, ви можете перейти на іншу позицію в будь-який час і оцінити виклад думок інших учасників.
   Порядок проведення:
-    учитель оголошує тему і пропонує викласти свою думку стосовно неї;
-   ви маєте підійти до того плаката («так», «ні», «не знаю»), що відповідає вашій позиції;
-  підготуйтеся до обґрунтування своєї позиції;
- самостійно або в групі своїх однодумців сформулюйте кілька найсильніших аргументів, здатних переконати інших у вашій правоті;
-   викладіть свої аргументи класу, застосувавши метод «ПРЕС»;
-   уважно вислухайте позиції та аргументи інших;
-  якщо після обговорення дискусійного питання ви змінили думку, то можете перейти до іншого плаката і пояснити причину свого переходу, а також назвати
найпереконливішу ідею чи аргумент протилежної сторони.

Навчаючи — вчуся
   Такий вид навчальної діяльності дає вам змогу взяти активну участь у навчанні й переданні своїх знань іншим, у цьому разі — своїм однокласникам та однокласницям під час уроку.        Ваша робота буде організована так:
- після того, як учитель назвав тему й мету уроку і роздав вам картки із
завданням, вам потрібно ознайомитися з інформацією, що міститься на
вашій картці;
- якщо вам щось незрозуміле, запитайте про це і перевірте у вчителя, чи
правильно ви розумієте інформацію;
- вам слід ознайомити зі своєю інформацією своїх однокласників.
    Підготуйтеся до передання цієї інформації іншим у доступній формі;
ви маєте право розмовляти лише з однією особою.
   Ваше завдання полягає в тому, щоб поділитися   своєю   інформацією   з рештою учнів   і самостійно   одержати     певну інформацію від них.
 Уважно слухайте інформацію інших, намагайтеся отримати і запам'ятати якомога більше відомостей.
   За потреби зробіть стислі нотатки.
 Коли всі поділилися тим, що їм відомо, й отримали інформацію, розкажіть у класі, про що ви дізналися від інших.

"Молодая" (Амирамов Ефрем) в исполнении p12et1025. MuzMix.com«Мікрофон»
   «Мікрофон» надає можливість усім сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або викладаючи свою думку чи позицію.
       Правила проведення цієї форми роботи такі:
- говорити має лише той, у кого «символічний мікрофон»;
- подані відповіді не коментуються і не оцінюються;
- коли хтось викладає свою думку, решта не має права переривати, щось говорити, вигукувати з місця.

Розігрування рольових ситуацій
   Мета розігрування рольових ситуацій — визначити своє ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду поведінки за аналогічної ситуації через гру, виконання ролі, наближеної до реальної життєвої ситуації. Така діяльність допомагає навчатися через досвід і почуття.
   Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації у ролі», що вам дісталася, дає змогу діяти «ніж насправді». Ви можете поводитися й розігрувати свою роль, моделюючи реальну поведінку, якщо це ситуації, в яких ви вже побували.
   Якщо ви берете участь у рольовій грі, ви маєте:
-чітко дотримуватися своєї ролі;
-намагатися   слухати   партнерів   і вчителя;
-не коментувати діяльності інших, перебуваючи в ролі;
-намагатися поставитися до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації, у якій ви опинилися;
-вийти з ролі після завершення сценки; брати участь в аналізі рольової ситуації.

Аналіз ситуації, випадку, дилеми
   Однією з форм роботи на уроках є аналіз ситуації, реального випадку, життєвого конфлікту.     Для оцінювання певної ситуації вам слід зважати на такі моменти:
1. Якими є факти. Що сталося? Де і коли? Хто є учасниками ситуації? Що ми про них знаємо? Які факти є важливими? Які другорядними? Що в описі є фактами, а що — думками, оцінками тощо?
2.У чому проблема ситуації. У чому полягає конфлікт? Яке питання нам слід вирішити, розв'язуючи ситуацію? У чому полягають інтереси кожної зі сторін? Чому вони суперечливі?
3.Якими можуть бути аргументи. Які аргументи можна навести на захист позиції кожної зі сторін? На які документи, інформацію ми можемо посилатися, обстоюючи ту чи іншу позицію?
4. У чому полягає розв'язання. Яким буде розв'язання ситуації? Чому саме таким? На що ми спираємось, обираючи таке рішення? Якими можуть бути наслідки цього рішення? Чи існують інші шляхи розв'язання?

Правила дискусії (культура ведення дискусії)
   Дискусія надає чудову нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або суперечливого питання. Щоб дискусія була відвертою, слід створити у класі атмосферу довіри та взаємоповаги. Тому вам бажано знати- правила культури ведення дискусії.
   Пропонуємо вам правила:
-   Говоріть по черзі, а не всі одночасно.
 -   Не переривайте того, хто говорить    
  -  Критикуйте ідеї, а не того,хто їх викладає.
  -  Поважайте всі викладені думки (погляди)
  - Поводьтеся пристойно, коли хтось говорить. Винятком є момент, коли промовець жартує
  -   Не змінюйте тему дискусії.
 - Намагайтеся заохочувати до участі в дискусії інших. У своєму класі ви можете доповнити ці правила, прийняти їх після обговорення й дотримуватися під час проведення дискусій.

Суд від свого імені
   Такий вид діяльності дасть вам змогу дістати уявлення про спрощену процедуру винесення судового рішення, а також: провести рольову гру — судовий процес з мінімальною кількістю учасників — з 3-х осіб: судді, що слухатиме обидві сторони і винесе остаточне рішення, позивача та відповідача (якщо йтиметься про розгляд кримінальної справи, то учасниками будуть обвинувач та обвинувачуваний).
   Після того як учитель об'єднав вас у три групи — судді, обвинувачі та обвинувачувані, впродовж відведеного часу:
а) судді ознайомлюються із судовою процедурою і готують запитання до обох сторін;
б) обвинувачі обговорюють зміст вступної промови й можливі аргументи;
в)   обвинувачувані готують зміст заяви-відповіді й аргументи захисту. Тепер для
ефективнішої роботи до кожного судді потрібно визначити одного обвинувача й
одного обвинувачуваного.
   Далі можна починати «суд» у кожній групі за таким порядком або сценарієм:
1.Суддя викладає суть справи, розглядає вступні заяви учасників судового процесу.
2. Обвинувач викладає аргументацію, суддя ставить" йому запитання.
3. Обвинувачуваний   викладає   аргументи   захисту,   суддя   ставить   йому запитання.
4. Суддя виносить рішення.
   Коли весь клас знову об'єднується, судді оголошують остаточне своє рішення.

"Ажурна пилка"
   Цей вид діяльності на уроці дає вам змогу працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує вас допомагати один одному вчитися навчаючи,
   Під час роботи ви маєте бути готові працювати в різних групах.
   Спершу ви працюватимете в «домашній» групі.
   Потім в іншій групі ви виступатимете в ролі «експертів» з питання, над яким ви працювали в домашній групі, й отримаєте інформацію від представників інших груп.
   В останній частині заняття ви знову повернетеся до своєї «домашньої» групи, щоб поділитися новою інформацією, яку вам надали представники інших груп.
«Домашні» групи:
•        кожна група дістає завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал;
•        у групі бажано обрати головуючого, тайм-кіпера (того, хто стежить за часом) та особу, яка ставить запитання, аби переконатися, що кожен розуміє зміст матеріалу.
«Експертні» групи:
•   коли вчитель об'єднав вас у нові групи, ви стаєте експертами з тієї теми, що вивчалася у вашій «домашній» групі;
        по черзі всі учасники мають за визначений учителем термін якісно й у повному обсязі донести інформацію членам інших груп і сприйняти нову інформацію від представників інших груп.
«Домашні» групи:
•   ви повертаєтесь «додому», де маєте повідомити-членів своєї «домашньої» групи про нову інформацію, яку ви отримали від представників інших груп;
•   обговорюйте спільні висновки та рішення.
   Таким чином, за допомогою методу «ажурна пилка» за короткий час можна отримати багато інформації.
Как организовать в групповой работе на уроке Распределение ролей Организатор (лидер)

Немає коментарів:

Дописати коментар